TOEFL Simulation / Simulación de TOEFL

October 31, 2005
This weekend I decided to take a TOEFL test under simulated circumstances, the result was actually better than I first thought, taking into account several factors against me like the fact that I had to reboot my computer two times, that it rained like hell, and that I had an appointment with my cousin to go out shopping and I was kind of late for the meeting so I had to answer faster in order to get there on time. Another important factor is that I decided to take the test without having any prior information about the different kind of questions or length.

I started the simulation with the listening part, I found a big distractor in this section and it was presented to me in the form of the little pictures with guys with a really stupid face or terrible clothes, so I couldn’t help to stop thinking about it… but at the end of this section I found a good way to correct this problem and it was to close my eyes and just focus on the conversations.

Then came the structure part, at this point a terrible storm started and since I live on the last floor of my building the noise was really loud and I thought that my little birds were calling me or something so I was very distracted.

After a little break I went to the bathroom and I had some chokis those are a small balls of corn covered with chocolate. I think I will have them too on the real test, because they don´t make you feel too full and they are very tasty.

Then the reading comprehension part… I got 6 readings, all of them very interesting except one about Native American Construction… this sole reading took a lot of my time and since there was a lot of unknown vocabulary for me it was a very stressful lecture.

At the end I got to write an essay about the most interesting class that I ever had and why… of course I wrote about my beloved Art History Class, which I loved with all my heart, I really hope I get such a pleasant essay to write on the actual TOEFL.

Well at the end of all this stuff my final result on each section (with a max. score of 30 points on each section):

Listening: 26
Reading: 25
Structure / Writing: 08 to 26 depending on my essay.

For a total range of 197 to 257.

I think of this range a really nice one because I haven’t studied anything about this test methodology and the fact that I had no idea what they were going to ask me I had a good result and also taking into account that I didn’t just sit to answer the test but I also took notes about the questions and how they were asked.

Strategy for the TOEFL test will follow…

Este fin de semana decide hacer un simulacro de TOEFL, y el resultado fue mucho mejor de lo que esperaba, teniendo en cuenta, que hubieron varios factores en mi contra, como fue el hecho que me tocara reiniciar dos veces mi computador o el que lloviera como loco o el que tuviera una cita con mi prima para irme de compras y que se me estaba haciendo tarde para la cita, así que me toco responder mas rápido para poder llegar a tiempo. Otro factor importante fue que decidí tomar el examen sin tener ningún tipo de información previa sobre el diferente tipo de preguntas o el largo.

La simulación la empecé con la parte de escucha. En ella, encontré una gran distracción, la cual se me presento en forma de las horribles fotos de los tipos con cara de bobos y con ropas feísimas, así que no pude evitar pensar en todo eso… pero al final de la sección encontré una buena manera de corregir este problema y fue cerrando mis ojos y concentrándome solamente en las conversaciones.

Luego, vino la parte de estructura, justamente en este punto empezó una terrible tormenta, y dado que vivo en el ultimo piso del mi edificio, el ruido era bastante fuerte, y en algún momento también pensé que mis pajaritos me llamaban, así que me distraje mucho.

Después de un pequeño break, fui al baño, y me comí unos chokis, los cuales me los voy a comer también en el día del examen de verdad por que son muy ricos y llenan pero no tanto.

Después vino la parte de comprensión de lectura… me tocaron 6 lecturas, todas ellas muy interesante, excepto una sobre las construcciones de los indios gringos, la cual me tomo mucho tiempo y como había mucho vocabulario que no conocía fue una lectura muy estresante.

Luego, al final me toco escribir un ensayo sobre la clase mas interesante que hubiera tenido, y claro yo escribí sobre mi clase de Historia del Arte, la cual ame con todo mi corazón, en realidad espero que en el día del examen me toque un tema tan agradable para escribir.

Al final de todo esto mis resultados de cada sección fueron (de un máximo de 30 puntos en cada sección).
Escucha: 26
Lectura: 25
Estructura / Escritura: 08 a 26 dependiendo del ensayo.

Todo esto para un rango total de 197 a 257.

Creo que este rango es muy bueno ya que no he estudiado nada sobre metodología del examen y además no tenia ni idea de que me iban a preguntar, además teniendo en cuenta que durante el examen también me dedique a tomar notas sobre la forma de preguntar los diferentes tipos de preguntas.

Mas información sobre mi estrategia, próximamente…
 
posted by Catalina at 10/31/2005, | 2 comments

New Start / Nuevo Inicio

October 26, 2005
I am kinda of totally worried about how I didn’t study at all this last month of October, o.k. I know I had a lot of events that made me get away from my old track… at one hand I traveled to Barranquilla, and getting ready for the trip and the trip it self took away a lot of time, and also my birthday (which was yesterday) took away a lot of my time too… and also a lot of work at the office.

Maybe it’s all about getting older or the fact that now I have a date for a test (the TOEFL), but the thing is that from tomorrow I will be working harder about getting things done quickly and fine. Tonight I will get a good night sleep (I am a little tired after yesterday’s celebration) so I can start again with my studying discipline… It might be true that is hard to keep focus if you start studying for the GMAT very early, but the problem is that I really need to since my math is in a very critical state.

Estoy súper preocupada ya que en este ultimo mes de octubre no he estudiado nada, claro, esto en gran parte se debe a varios eventos que he tenido, como el viaje a Barranquilla, tan solo el hecho de viajar a esta ciudad y prepararme me quito mucho tiempo, y también mi cumpleaños (el cual fue ayer) me quito mucho tiempo en celebraciones… y claro el trabajo en la oficina.

Tal vez sea por que me estoy poniendo vieja, o por que ya tengo fecha para hacer un examen (TOEFL) el cuento es que a partir de mañana voy a trabajar mas duro para hacer las cosas más rápido y mejor. Esta noche voy a dormir bastante (Estoy un poco cansada después de la celebración de ayer) para asi poder empezar de nuevo con mi disciplina de estudios… tal vez sea verdad que es difícil el poder mantenerse concentrado en el estudio del GMAT con tanto tiempo de anticipación, pero el problema es que mis matemáticas están en un estado realmente critico.

 
posted by Catalina at 10/26/2005, | 0 comments

TOEFL DATE: DEC 20 / FECHA DEL TOEFL: DIC 20

October 19, 2005
My TOEFL date has been set, yesterday I registered for the test and I will take it on December 20th, that is a Tuesday at 13.30 hrs, at first I wanted to take it a Saturday, but no positions were free for that date, so I had to take that date, the good thing is that I am over with that scheduling chapter and all I have to do now is study… I will try to study not just for the TOEFL but also as a way to start getting ready for the GMAT Verbal Section.

More details of my TOEFL preparation will follow.


Mi fecha para tomar el TOEFL ya ha sido alistada, ayer, me registre para el examen y lo estaré realizando el 20 de diciembre, el cual es un martes a las 13.30, al principio quería hacerlo un sábado, ,pero no había puestos libres para ese día, así que lo tuve que cambiar, pero lo bueno es que ya termine la parte de registro y ahora todo lo que debo hacer es estudiar… tratare de estudiar no solo para el TOEFL pero también para la parte verbal del GMAT.

Luego, daré mas detalles de mi preparación para el TOEFL.
 
posted by Catalina at 10/19/2005, | 3 comments

The Missing Dollar / El Dolar Faltante

October 18, 2005
This is a problem that seems very popular, the truth is that I never heard it before, is the missing dollar puzzle

3 guys in a hotel ask for room service and they ask for 2 large pizzas… the delivery boy, gives them a bill for exact 30 dollars and each guy gives him a $10 dollar bill, and then the delivery guy goes away.When the delivery guy gives the 30 dollars to the cashier he says that there’s been a mistake, and the bill was supposed to be for only $25 bucks, and the cashier gives the delivery boy 5 one dollar bills for the difference so he could give it back to the guys. The delivery boy goes back but on the way to the hotel he realizes that they didn’t give him any tip, so he thinks that since there is no way to split the5 dollar bills between the 3 guys, he is going to keep two dollar bills and he is going to return to the guys the other 3 bills.When he gets back to the room one of the boys opens the door and the delivery guy tells him that there’s been a mistake and he gives to the boy the 3 one dollarbills and he keeps the other two bills for himself. So far everything is fine, but here comes the fun…Remember: $30 - $25 = $5 Right? and $5 -$3 = $2 Right?Then what is the problem? If everything seems to be all right… Well, the thing is:Each boy originally gave $10 each and then each one of the guys get 1dollar bill on return.This would mean that each guy paid $9 each, which multiplied by 3 equals $ 27. And the delivery guy keeps two dollars bills as a tip.So, $27 + $2 = $29

Then, where is the missing dollar?
I couldn’t solve it so I send it to the testmagic forum, and in there I received a very good explanation in which they introduced me the concept of faulty arithmetic. Here is the explanation:

This is a case of faulty arithmetic. The 3 guys are effectively out by $27. The hotel has been paid $25 and the delivery guy has pocketed $2. 27 = 25 + 2 ---> CorrectAdding the $27 effectively paid by the 3 guys and the $2 that the delivery guy pockets is incorrect because the $2 actually comes out of the $27 paid.You could also just trace the $30 dollars in the pot. The two sides of the balancing equation are:

1) The 3 guys ---> X2) Hotel and Staff
--->.......X......Y...Total
Initially...0.....30....30..
Finally....3.....27....30..

The missing-dollar "puzzle" tries to confuse the reader with faulty arithmetic

I know I won’t find this kind of situation on the real thing but is a very good thing to see how things can be solved some other way the importance of being cool to find the easy side.



Este es un problema según parece bastante popular.. la verdad nunca habia oido de el, es el problema del dolar perdido...

Este problema fue una vez planteado por Pitagoras, claro,
explicado de acuerdo a su epoca...

Tres chicos en un hotel piden room service y piden 2 pizzas
familiares.
El repartidor les lleva una nota por exactamente 30 dolares.
Cada chico le da un billete de 10, y el se va.

Cuando el repartidor le da los 30 dolares al cajero, este le
dice que hubo un error. La nota era solo por 25,no por 30. El
cajero le da al repartidor cinco billetes de 1 dolar y le dice
que les de el cambio a los tres chicos que ordenaron las pizzas.
De camino a la habitacion, se da cuenta que no le dieron propina.
Piensa que como no hay manera de dividir $5 entre 3, se va a
quedar con 2 y les va a regresar los otros 3.

Hasta ahora todo va bien!

Toca la puerta y uno de los chicos abre, el le explica que hubo
una confusion con las notas, le da al chico los 3 dolares, y
se va con sus 2 dolares en la bolsa.

Ahora comienza la diversion!!!!!!

Recuerda $30 - $25 = $5 correcto??
$5 -$3 = $2 correcto???

Entonces, cual es el problema? Todo esta bien, verdad????

De ninguna forma. Contesteme esto:

Cada chico originalmente dio $10 cada uno, y se les dio de cambio 1
dolar.

Esto significa que pagaron $9 cada uno,
que multiplicado por 3 es $ 27.

El repartidor se quedo con $2 dolares de propina.

27 + 2 = 29

Entonces... ???Donde quedo el otro dolar???????

Yo en realidad no pude resolverlo, pero lo envie al foro de testmagic, y alli recibi una muy buena explicación en la cual me hablaban de un concepto conocido como aritmetica con fallas por asi decirlo, en el cual se trata de confundir al lector con un problema mal planteado.

Si lo resolvemos de otra forma, los tres jóvenes se quedan efectivamente con $27, al hotel se ha pagado $25 y al muchacho del domicilio $2.
27 = 25 + 2

Asi que añadir los $27 efectivamente pagado por los jóvenes y los $2 que recibio el repartidor es incorrecto, ya que estos $2 vienen en realidad de los 27 pagados.

Entonces, 25 + 3 + 2 = 30

Este concepto me ha parecido muy interesante y aunque se que en el GMAT no voy a encontrar este tipo de casos, si es bueno uno ver la importancia de plantear las cosas de otra manera para así resolverlas mas fácilmente.
 
posted by Catalina at 10/18/2005, | 0 comments

... Still divisibility / Todavia Divisibilidad

October 04, 2005
Again divisibility… well, I finished the chapter with all the rules of how to know if you can divide this number by other and all that stuff so that is pretty nice, I also finished the prime factors separation and now I am working on the MCD and MCM chapters which I am planning to finish really soon.

De Nuevo sigo con divisibilidad… Pero bueno, ya termine este capitulo sobre todas las reglas y como se pueden dividir ciertos números con otros, así que eso esta full chévere, también termine el capitulo sobre la separación en factores primos y ahora estoy trabajando en el MCM y el MCD, los cuales planeo terminar muy pronto.
 
posted by Catalina at 10/04/2005, | 0 comments

TOEFL Scheduling / Programacion del TOEFL

Today I decided to take the TOEFL this year, in this way I will be able to get trough with it and also start focusing only on the GMAT for the next year, of course I will continue with my Math preparation, but also the good thing is that by taking the TOEFL this year I will force myself to work on my verbal skills.

There are some things that kind of concern me about this test, one is that I took it before on 2.002, I don’t know if it changed since then… I hope not! Because I don’t want to spend any more money in books (at least not for this test) and also the location is kind of far from my home, is in Chia, so I am trying to take a trip to see where exactly this place is and how far it really is from home and taking times (in Bogotá, distances are pretty big)

Calling ETS Bogotá, they told me that they give the test everyday in the mornings at 9:30 a.m. but only on Tuesdays they can give it in the evenings, at 1:30 too, so I think that I will be taking the test on December 6th or 20th, because I would like to take not so early, so I can get a better rest, now all I have to do is register for the test. At this moment I am doing some research about which way is easier if online or by phone, but I think that online will be fastest.



Hoy, he decidido que voy a tomar el TOEFL este año, así podré salir de eso mas rápidamente y así concentrarme en el GMAT para el próximo año, claro que de todas maneras voy a seguir con mi preparación en matemáticas, pero lo bueno es que si tomo el TOEFL este año, me voy a forzar a mi misma a trabajar en mis aptitudes verbales.

Hay algunas cosas que me preocupan de este examen. Una es que yo ya lo tome en el 2.002, y no se si haya cambiado desde entonces… espero que no, ya que no quiero gastar mas plata en libros (aunque sea no en libros para este examen), también me preocupa que el sitio del examen queda lejos de mi casa, en Chia, por eso voy a ver si puedo ir a el sitio este fin de semana y ver que tan lejos es y tomar tiempos (en Bogota, las distancias son muy grandes).

Llamando a ETS Bogota, me comentaron que el examen solo lo administran todos los días en las mañanas a las 9:30, pero solamente los martes también lo dan en la tarde a la 1:30 también, así que estoy pensando en tomar el examen martes, y como fecha tentativa tengo el 6 y el 20 de diciembre por que me gustaría tomarlo tardecito para no madrugar. Ahora todo lo que tengo que hacer es registrarme para tomar el examen. Ahora mismo estoy mirando que forma de registro es mas fácil si por Internet o si telefónicamente, pero por Internet se ve mas fácil.

 
posted by Catalina at 10/04/2005, | 3 comments